söndag 4 mars 2012

nu drar det i gång igen.

Idag åker de första fröna för i år i jorden. Det blir paprika, chili och tomater. Råkade passa sig så att jag sår dessa fruktgrönsaker när det anses som mest lämpligt enligt såkalendern. har ju alltid tyckt att det bara är flum men har ju inget att förlora. Visar det sig fungera bra får vi väl sätta F på den fina Waldorfskolan här i närheten.
Nä, jag borde upprätta min egen såkalender. Försöker varje år men det rinner alltid ut i inget. Vill göra en egen kalender som passar mitt sätt att odla.
I år skall jag odla på för mig ett helt nytt sätt, och det innebär extremt minimalt med grävning.  Efter vi nu har flyttat finns ingen uppgrävd jord så. Jag tänker lägga beslag på en yta och täckodla igång den. några pallkragar med sallat och asiatiska blad blir det också. Men den stora ytan tänker jag behandla så att jag gräver hål där plantorna skall vara, sticker pinnar i hålen, lägger ut lite hästgödsel på ytan. Sedan kommer jag täcka allt med tidningar och lägga på ett ca 5cm lager med gammal ensilage. I hålen kommer jag också blanda ner lite bokashi. (Jag erkänner mig som den knäppaste ni känner till, jag tog med vårt köksavfall i flytten.) I hålen kommer jag sedan odla tomater, kål, vinter och sommarsquash, gurkor, och pumpor.
Nu gäller det bara att få hem just bra hästskit och ensilage.

Bjuder på en till sötporrfilm;


notera Fs kommentar, ska dom "bolla" igen?

2 kommentarer:

  1. Sådde med Chili idag, bättre sent än aldrig!
    Spännande med kaninerna.
    Låter som en vettig odlingsteknik med tanke på förutsättningarna!
    Kör hårt
    //N

    SvaraRadera
  2. Jo, men i
    bland också bättre sent än tidigt. Tycker det går som en hysteri att allt skall sås så himla tidigt. Det är inte många som har extrabelysning för att klara av allt. Då får man bättre plantor och resultat av att så lite senare. Så har man knapp tillskottsbelysning är det bättre att vänta till mitten av mars för chili.

    SvaraRadera