måndag 21 november 2011

skinn och så.

 inget svar från banken än. och inga vidare planer färdigsmidda. Istället drog jag till enköping och bättrade på mina självhushållarkunskper. Den dagen det blir dags att slakta kaninerna skall allt tas tillvara, så nu har jag varit och lärt mig om hur man bereder skinnen! det var fint att få lära sig. och kul att träffa andra människor som faktiskt dragit sina tankar så långt som jag själv vill göra. att bara äta kött som man verkligen vet haft det bra när det levde. där var även två "vegetarianer" som bara åt kött de slaktat själva. Då blev jag imponerad och inspirerad!

efter att skinnen lagts i olika bad och hinnor och fett var bortskrapat skulle skinnen torka lagom fort med kornmjöl på köttsidan

alla skinn på torkning och man börjar ana resultat
efter torkningen kom slutarbetet att dra skinnen, och helt plötsligt så satt vi där alla med mjuka fluffiga skinn i händerna och längtade hem för att slakta mera. märklig känsla...

när man ändå var i enköping kan man ju inte missa drömparken. i november, fantastiskt!!

4 kommentarer:

  1. Härlig inställning att "bara äta kött de slaktat själva". Brukar säga till folk jag känner som tycker det är olustigt med hemslakt att man knappt har rätt att äta kött om man inte själv kan ha ihjäl det, blir mestadels snabbt nedröstad...

    SvaraRadera
  2. jag har länge tänkt att det skulle vara något jag levde efter. men jag kan tänka mig att bredda min version lite. och vad det gäller andra kan jag ju tycka att man ska VETA att köttet har haft det bra. gräsbetat och bra slaktat. minimala transporter eller inga. fram för fler ambulerande slaktare. och små slakterier, lättare för slakterierna att kunna få ta emot både kravkött och kött utan stämpel (men som ändå är ok.)
    Jag håller dock med. kan man inte tänka sig att ha ihjäl en kanin eller tupp för att käka då är frågan om man alls har rätt att äta kött.
    det är väl mest det att det inte känns lämpligt att alla skulle ha ihjäl det nötkött de skulle vilja äta. den uppgiften tycker jag vi lämnar till professionen. och lämnar dem något annat i tillbaka. säsongens grönsaker kanske i en försvarbar mängd till köttet, om det är vi som betalar ;)

    SvaraRadera
  3. Hittade hit via regnavdagar.blogspot.com

    Blev så nyfiken, var det dom själva som kallade sig "vegetarianer" eller var det dina egna ord?
    Hoppas att det va dina! :)

    Förstår inte varför det är så viktigt för folk att få vara något att man måste kalla sig vegetarian som köttätare.

    Nu ska jag kolla vidare här :)

    SvaraRadera
  4. välkommen hit! hade missat lite att du skrivit här, men det var så att för att slippa ta diskussionen när man beställde maten (om att dom bara åt riktigt sjyst kött) så sa dom att dom bara ville ha vegetariskt, och förklarade senare att de ofta kallade sig vegetarianer för att de ofta var enklare än att förklara varför de kunde äta egenslaktad kanin men inte auschwitzkyckling. jag tror jag blev en del inspirerad där.

    SvaraRadera