måndag 14 november 2011

hundmat igen

Jag glömde det viktigaste! det har blivit grymt mycket billigare! nu har jag ju varit duktig och hämtat jox på slakteriet. det har blivit lite för mycket kött. det är knepigt med benen. Man kan lätt få en massa stora ben från nöt, det är inte så fräscht att ge dem inomhus. Så det bli vid speciella tillfällen. I början köpte jag ju hem två komagar från slakteriet, eller köpte och köpte det var snarare näst intill fick. Och det var uppskattat av hundarna, och är ju bland det nyttigaste man kan ge. Men det var ett jäkla slit att skära upp dem i portionsbitar. Och lukten... Så när magarna var uppätna har jag köpt på korv istället. jag har även köpt kaninskrov och kycklingvingar/halsar därifrån. För att det är så enkelt att ge. Några svängar till fiskbutikerna har det blivit, tiggt lite fiskrens. Främst från fet fisk. Tony är väldigt förtjust i laxhuvud. Patrik är lite mer skeptisk även om det brukar vara han som kastar sig över vad som helst för mat. Makrill ratade de däremot båda två. kanske borde truga mer, men ett laxhuvud kan man få gratis eller väldigt billigt. Det brukar vara så mycket kött på dem så man borde köpa till sig själv.

Innan. tidigare har jag varit rädd för att utfodra mina djur med egenkomponerad meny. Men nu känner jag mig trygg. Jag brukar jämföra med min son. Visst önskade jag att han åt mer grönsaker men jag är inte särskilt orolig att han inte får i sig av det han behöver. och jag har inte ens gått någon kurs i vad han borde äta!
Själv försöker jag titta bakåt för att hitta rätt med vad vi skall äta. lite stenåldersaktigt så där. ju mindre bröd, pasta och mjölk jag äter desto bättre känner jag att jag mår.
Jag har ju svårt att tro att våra hundar har anpassat sig till torrfoder och att det skulle vara den naturliga maten för dem. Skulle det kunna skett på 50 år? Och tänk på alla sjukdomar många hundar lider av. Allergier, övervikt, dåliga tänder och krånglande magar.
Visst är det enkelt att ge torrfoder. Det skulle var mycket enklare att ge vår son torrfoder också, kan man inte få köpa någon säck på mataffären? eller jo det kan man ju! hehe burkmat och pulvergröt. Det är ju bara företagen som spelar på vårt dåliga självförtroende. Precis på samma sätt, vare sig det gäller hundmat eller barnmat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar