måndag 29 augusti 2011

emellan



det här


och det här, bor vi. Men ändå varje dag ser jag ytor som som skulle kunna föda en familj eller ett samhälle. Med mjölk eller kött eller potatis eller salvia eller vad man nu kan tänkas vara hungrig på. Ytor som idag besprutas eller bara slås utan att ta vara på något. Istället tar vi bilen och åker till affären och köper lök från Holland eller kött från Brasilien (där regnskog skövlas för köttets skull) och så hem igen och förbi åkern/ängen/igenväxta lilla odlingsplätten och förbi bondgården som knappt syns för allt sly därför att bonden har slaktat sina djur sedan länge.
Det är ju inte lönsamt säger han.

Men nej jag köper inte kött från Brasilien.
Ibland, framåt vårkanten, lök från Holland när svensk verkar ta slut.. Jag måste försvara mig lite. för mig själv.

 någon sa - "behöver man använda röjsåg, då har man för få getter"
det tål att tänkas på. Några gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar