lördag 13 november 2010

novemberlördag

 

Vi gjorde en liten utflykt i novemberregnet och jag insåg att vi kommer bli hungriga ja så jag och F gjorde krabbelurer och jag kände mig som en dåååålig mamma. (men tröstade mig med att dom iaf. borde vara nyttigare än lösgodis.) Någon gång på det tidiga 90-talet var senaste gången jag smaskade sådana, och så råkade jag just på ett recept nu när jag bläddrade i tidningen Mat-Land nr 37 från 1988.

KRABBELURER

 1 ägg
 1,5 dl socker
2,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl 
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
smör till stekning

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Rör i mjölk tillsammans med mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Värm plättlaggen på spisen. I med smör. Kleta i ungefär en matsked smet för varje plätt. Grädda på båda sidor på medelvärme. Låt svalna på galler eller ät ät, smakar gott, som stekt sockerkakssmet eller så.

Innan utflykten han vi ändå med att kolla in ett öde hus. Det låg vackert under allt skräp och där finns så fina potential, ankdamm och underbar trädgård med gamla äppelträd. Men säkert mer jobb att fixa än att bygga nytt halmbalshus. Men kolla kan man ju, forskar fortfarande på om det är något intressant.

kolla blomsterhyllorna på verandan...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar